راهنمای عملی بازیابی سرویس های فناوری اطلاعات و ارتباطات

امروزه فرایندهای کسب و کار به طور فزاینده­ای درهم تنیده شده ­اند و وقوع یک فاجعه (همچون قطع برق، آتش سوزی، حملات سایبری یا جنگ) به راحتی می­ تواند سازمان­ ها را فلج کرده، فرایندهای کسب و کاری آن را با تعلیق مواجه ساخته و سیستم­ ها و سامانه­ های موجود را از کار بیاندازد. بنابراین کاملاً مشخص است که اگر فاجعه ­ای رخ دهد، خسارت ­های بزرگ مالی و صدمات جبران ناپذیری بر شهرت و اعتبار سازمان به عنوان ارایه کننده خدمات قابل اعتماد وارد خواهد شد. از سوی دیگر نیز افزایش روز افزون تهدیدها و حملات به شبکه سازمان­ ها که مدام بر شدت و قدرت تخریب آنها هم افزوده می­ شود، حفاظت واقعی به جای اقدام­ های خوشایند امنیتی (تئاتر امنیت) در برابر مخاطرات سایبری را به امری بی­ بدیل تبدیل کرده است.

با این وجود، اگر چه تاکنون راهکار مناسبی برای جلوگیری از انجام حملات پیچیده و قدرتمند وجود ندارد اما در عین حال هر سازمان و شرکتی نیازمند آن است که راهکار مشخصی برای مقابله با آنها و کاهش سطح تهدیدات خود داشته باشد و اطمینان یابد که در صورت وقوع هر گونه تهدیدی، سرویس ­های حیاتی آن دچار مخاطره جدی نخواهند شد و همچنان به خدمات­ رسانی خواهد پرداخت. از این رو، مدیریت تداوم کسب و کار و بازیابی فاجعه فناوری اطلاعات را می­ توان دغدغه همه سازمان­ ها و صنایع بزرگ، متوسط و کوچک دانست و به عنوان بخشی جدایی ناپذیر در عملکرد مدیریت خوب سازمانی به حساب آورد.

در این سند که دومین سند از مجموعه راهنماهای امن سازی سیستم ها و سامانه ها است، الزاماتی که برای حفاظت از سرویس­ های فناوری اطلاعات سازمان­ ها و همچنین اقدام­ هایی که پس از وقوع فاجعه به منظور برگردانی این سرویس­ ها به آخرین وضعیت صحیح قبل از خرابی باید اجرا شوند، با جزییات لازم برای پیاده­ سازی هر یک از مراحل آنها مطرح شده است.

علاقمندان می توانند برای دریافت نسخه کامل این سند کاربردی، از طریق گزینه تماس اقدام فرمایند.

  • تاریخ: 30 خردادماه 96
  • فرمت فایل: PDF
  • دریافت

Style Switcher

Predefined Colors

Menu Style

Background Image

Reset